Wat is SEO?

Delen:

Wat is SEO?

Wat is SEO? Je hebt er vast wel eens van gehoord, of als je zelf een tekstschrijver bent, kom je er zo nu en dan mee in aanraking: SEO-teksten. Wat betekent dit precies? SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. SEO is een verzameling technieken die gericht zijn op het optimaliseren en verbeteren van je website of webshop om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google en Bing. Een SEO-tekst is dus bedoeld voor zoekmachines. Het draait hierbij om relevante en waardevolle inhoud voor de lezers. Als je je hieraan houdt en de tekst goed opbouwt, optimaliseer je deze tegelijkertijd voor zoekmachines. Een relevante webtekst is een andere term voor SEO-tekst. Maar wat maakt een tekst uiteindelijk een goede en relevante webtekst?

Er zijn veel misverstanden over SEO-teksten/webtekst. Vaak wordt gedacht dat als je een tekst vol stopt met zoekwoorden en zinnen, deze automatisch hoog scoort in de zoekresultaten. Gelukkig zijn Google en andere zoekmachines tegenwoordig veel slimmer. Wat houdt SEO eigenlijk in? Zoekmachines hebben specifieke informatie nodig om een tekst te begrijpen en kunnen niet interpreteren en raden zoals wij mensen dat kunnen. Een goede SEO-tekst moet prettig leesbaar zijn voor mensen en zo begrijpelijk mogelijk voor zoekmachines. Op die manier zal hij hoger in de zoekresultaten verschijnen en gratis bezoekers opleveren via bijvoorbeeld Google.

Het schrijven van SEO-teksten begint met zoekwoorden. Dit is het belangrijkste aspect en de basis van een SEO-tekst. Als tekstschrijver wil je ervoor zorgen dat jouw geschreven stuk bovenaan de zoekresultaten verschijnt wanneer mensen hiernaar op zoek zijn. Om dit gemakkelijker te maken, kun je het volgende doen. Zorg er bewust voor dat zoekwoorden in de tekst worden geïntegreerd, vooral in titels en tussenkoppen. Daarnaast is het handig om de tekst zo structureren dat lezers die snel scannen niet afhaken. Maak gebruik van opsommingstekens, korte alinea’s en tussenkoppen. Verder kun je lezers stimuleren tot actie. Overtuig hen bijvoorbeeld om contact op te nemen. Dit laatste punt klinkt commercieel, maar het hoeft niet zo te zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook een informatief artikel schrijven vanuit een branding-perspectief en vriendelijk wijzen op je nieuwsbrief, Twitter-account, LinkedIn, enzovoort. Verkoop is gunnen en door kennis te delen, bouw je een band op met je bezoekers.

De kwaliteit van je tekst is uiteraard ook belangrijk. Google beschouwt dit als zeer relevant bij het bepalen van de rangorde van de eerste resultaten. Het draait vooral om een goed verhaal met de juiste kernwoorden en eventueel afbeeldingen die de tekst goed ondersteunen. Als dit niet het geval is, beschouwt Google je tekst als irrelevant voor zoekmachines. Zorg er dus voor dat je een tekst van goede kwaliteit maakt met ondersteunend materiaal en een goede hoeveelheid kernwoorden, die ook synoniemen kunnen zijn.

Bij deze vindt u een video waarin ik wat uitleg geef.

Uiteindelijk is het natuurlijk jouw doel dat jouw tekst bovenaan de belangrijkste zoekresultaten komt te staan, maar hoe bereik je dat precies? Het komt erop neer dat je teruggaat naar de basisrichtlijnen die eerder zijn beschreven. Daarnaast is het ook belangrijk om je doelgroep en doelen vast te stellen. Voor wie wil je schrijven? Verder is het ook zeer belangrijk om het onderwerp en de boodschap te bepalen die je wilt overbrengen. Ten slotte is de structuur van belang. Bij SEO-teksten komt er wel een extra focus bij: het geschikt maken van de tekst voor online media. Met andere woorden, de tekst leesbaar maken voor lezers op een computerscherm; en steeds vaker ook voor mobiele apparaten.

Je vraagt je waarschijnlijk af waar Search Engine Optimization (SEO) in dit alles past. Het komt er eigenlijk op neer dat al je teksten SEO-proof moeten zijn. Het onderwerp is meestal een deel van de zoekopdracht die je lezers hebben gebruikt om op de pagina terecht te komen. Je wilt natuurlijk dat al je pagina’s goed vindbaar zijn. Een grondige analyse van je doelgroep en zoekwoorden moet altijd vooraf gaan aan het schrijven van de tekst. Dit geeft de juiste input voor het onderwerp van de tekst en voor welke doelgroep je schrijft, maar ook welke woorden belangrijk zijn om gevonden te worden. Als SEO-schrijver volg je deze tips om ervoor te zorgen dat je tekst beter vindbaar wordt op Google en andere zoekmachines. Bovendien maak je de teksten op deze manier beter leesbaar voor je bezoekers. Op deze manier schrijf je een kwalitatieve tekst voor je lezers, die ook nog eens hoger zal verschijnen in de Google-rangschikking voor belangrijke resultaten.

Stappenplan voor het maken van SEO-teksten.

SEO-teksten zijn teksten die bedoeld zijn om lezers duidelijk te maken dat jij kunt leveren wat zij zoeken. Dit staat voor zoekmachineoptimalisatie. Het doel is om ervoor te zorgen dat mensen gemakkelijker kunnen vinden wat ze zoeken via een zoekmachine. Om een zo goed mogelijke SEO-tekst te schrijven, worden hieronder vijf tips gegeven.

1. Denk niet aan zoekmachines

Het is verleidelijk om meteen in de technische aspecten te duiken bij het schrijven over zoekmachines. Er komen allerlei vragen naar boven, zoals hoe je het juiste aantal woorden gebruikt, waar je de belangrijkste woorden plaatst en hoe het zit met URL’s. Het is echter belangrijk om altijd te onthouden dat je de tekst schrijft voor de bezoekers. Denk na over het doel van de pagina, voor wie je schrijft, wat je hoopt dat de lezer na het lezen doet en wat je plan B is als ze niet doen wat je wilde. Door hier van tevoren goed over na te denken, schrijf je betere teksten die meer aanspreken bij de lezers en vaker worden gedeeld via sociale media, wat weer goed is voor SEO.

2. Bepaal zoekwoorden

In eenvoudige bewoordingen zijn zoekwoorden gewoon de woorden waar mensen naar zoeken. Het zijn de woorden die mensen typen in de zoekmachine. Google bepaalt op basis van deze woorden wie er in de top tien resultaten komt te staan en wie niet. Bij het schrijven van een SEO-tekst gebruik je zoekwoorden op zo’n strategische manier dat zoekmachines signalen ontvangen over jouw tekst en de woorden waar mensen naar zoeken. Er kan een lange discussie zijn over welke zoekwoorden het beste zijn, maar de snelste manier om ze te vinden is via Google Suggest. Wanneer je een hoofdterm invoert in de zoekmachine, wordt deze aangevuld met veelgebruikte suggesties. Let wel op: zelfs als je na verloop van tijd de juiste combinatie van zoekwoorden hebt gevonden, zul je altijd concurrentie hebben.

3. Zorg ervoor dat de tekst van goede kwaliteit is.

Een belangrijk voordeel van het vooraf bepalen van een zoekwoord is dat je kunt anticiperen op de intentie van mensen bij het zoeken. Je kunt als het ware hun gedachten lezen en vervolgens hiermee rekening houden bij het schrijven van je tekst. Als je dit niet doet, is de kans groot dat lezers afhaken omdat je niet biedt wat ze zoeken, ook al heb je een goede combinatie van zoekwoorden gevonden. Nu je dit weet, kun je beginnen met het schrijven van een tekst van goede kwaliteit. Laat SEO even achterwege en richt je vooral op de boodschap die je wilt overbrengen, je doelgroep en de actie die je wilt ondernemen. Het is leuk en aardig dat je hoog scoort in Google, maar het heeft weinig nut als bezoekers niets op je website doen. Onthoud dat je tekst minstens 350 woorden moet bevatten, omdat Google minder geneigd is om korte teksten bovenaan te plaatsen. Bovendien kun je meer zoekwoorden en synoniemen gebruiken als je het langer maakt.

4. Gebruik copywritingtechnieken

Het is slim om copywritingtechnieken toe te passen nadat je je tekst hebt geschreven. Een copywriter wordt ook wel beschreven als iemand die verkoopt terwijl hij achter een toetsenbord zit.

Het gebruik van overtuigende argumenten is uiterst belangrijk om mensen direct te motiveren tot een specifieke actie. Op internet lezen mensen namelijk niet erg grondig. Het is al een hele prestatie als ze 25 procent van de tekst opnemen. Daarom is het belangrijk om gebruikers geïnteresseerd te houden op je pagina door voordelen te benadrukken in plaats van specificaties. Laat gebruikers zelf de voordelen van een product of dienst noemen, bijvoorbeeld via video’s. Verder is het relevant om het probleem waar klanten mogelijk tegenaan kunnen lopen zo goed mogelijk te beschrijven en te laten zien hoe jouw product of dienst dit oplost. Geef eventueel garanties als dat nodig is en zorg ervoor dat je anders bent dan je concurrenten. Het verwerken van dergelijke punten werkt vooral goed in commerciële teksten. Mensen maken emotionele keuzes. Maak daar gebruik van en overtuig hen waarom jij zoveel beter bent dan je concurrenten. Wat heb jij dat de rest niet heeft? Benadruk dit in je tekst en natuurlijk ook in het ontwerp ervan. Op deze manier vergroot je de kans dat je bezoekers de gewenste actie ondernemen.