Definitie van een huisstijl
Wat komt er in je op als je het woord huisstijl hoort en je er nog nooit van gehoord hebt?
Als je niet bekend bent met dit woord, zou je waarschijnlijk denken dat het gaat over de manier waarop mensen hun huis decoreren, of gewoon hoe een huis er van buiten uitziet.
Het is echter fout wat je denkt. De correcte definitie kan als volgt worden geformuleerd: een huisstijl is de gekozen wijze waarop een bedrijf zich naar buiten toe presenteert. Het omvat enkel het symbolische aspect van de visuele identiteit van een onderneming.
Dit betreft onder andere het embleem, de typografie en de gebruikte kleuren, enzovoort.
Kort gezegd toont een bedrijf zijn identiteit naar buiten toe door middel van verschillende manieren. Hierbij kun je denken aan facturen, visitekaartjes, presentaties, bedrijfskleding en offertes.
In figuurlijke zin kan de huisstijl worden gezien als de decoratie van een huis, terwijl de organisatie het huis zelf is en de manier waarop we naar buiten toe onze identiteit tonen de specifieke inrichting.
Een huisstijl bestaat uit drie onderdelen.
Dit omvat het ontwerp, de communicatie en het gedrag.
Het design is het eerste en belangrijkste element van je huisstijl. Het is namelijk het eerste wat mensen zien van jouw bedrijf. Dit omvat onder andere het logo met de juiste kleuren en vormen. Deze visuele uitingen moeten meteen een goede indruk maken, zodat mensen jouw bedrijf niet zullen vergeten. Zorg er daarom voor dat de kleuren en vormen van jouw fysieke identiteit mensen aantrekken en echt impact maken. Wees specifiek en word niet een van die andere bedrijven die een minder goede indruk achterlaten bij potentiële nieuwe klanten.
Wat betreft communicatie draait het voornamelijk om wat klanten horen en zien van jouw boodschap als ondernemer gericht op jouw doelgroep. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld slogans in jouw advertenties.
Tot slot is er het gedrag. De manier waarop je praat, je kledingkeuze en hoe je je klanten begroet spelen hierbij een belangrijke rol. Dit element gaat over hoe je je gedraagt ten opzichte van de mensen die invloed kunnen hebben op je bedrijf, zoals leveranciers, medewerkers of klanten.
De huisstijl van een bedrijf heeft niet alleen als doel om de identiteit van het bedrijf te versterken, maar ook om het bedrijf te representeren. Het communiceert aan je doelgroep wie je bent als ondernemer en waar je voor staat.
De uitstraling van het merk moet extern worden gecommuniceerd. Op basis hiervan vormen mensen een beeld van jou en dit bepaalt jouw imago. Het imago moet nauw aansluiten bij de doelen die je als ondernemer wilt bereiken. Het imago is te herkennen aan een aantal aspecten, maar het begint allemaal bij het ontwerp. Met een helder logo met de juiste vormen, kleuren en typografie kun je bijvoorbeeld al laten zien waar je voor staat en wat je doet.