Een logo, 4 goede eigenschappen

Delen:

Een logo, 4 goede eigenschappen

Het logo, dat ene symbool waaraan we een organisatie herkennen, zorgt ervoor dat je meteen weet welke onderneming ermee verbonden is en welke diensten en producten je kunt verwachten wanneer je het ziet. De vormen, kleuren en het lettertype blijven in het geheugen van mensen hangen vanwege de psychologische impact op onze hersenen. Dit gebeurt echter alleen als je logo zo goed is dat het zich onderscheidt van de rest. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je als ondernemer een symbool ontwerpt dat mensen niet meteen negeren wanneer ze het voor de eerste keer zien. Om dit te bereiken, geven we je vier eigenschappen waaraan een goed logo moet voldoen.

Allereerst is het van belang dat je logo aansluit bij je doelgroep. Vraag jezelf als ondernemer af welke uitstraling je wilt hebben en zorg dat je daar een duidelijk beeld van hebt. Bedrijven die zich richten op een zakelijke doelgroep kiezen vaak voor een strak logo, omdat ze betrouwbaar en serieus willen overkomen. Een bedrijf dat zich op consumenten richt, kiest vaak eerder voor een speelsere uitvoering. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van een apart lettertype in een specifieke kleur en vorm. Dit wordt meestal gecombineerd op een manier die goed blijft hangen in je geheugen. Denk bijvoorbeeld aan logo’s van Google, YouTube en Facebook.

Ten tweede moet het eenvoudig maar origineel zijn. Deze combinatie zorgt ervoor dat het gemakkelijk te onthouden is voor mensen. Houd er echter rekening mee dat een logo zowel in grote als in kleine formaten moet kunnen worden weergegeven, bijvoorbeeld als profielfoto op sociale media of in een brief. Om een logo effectief te laten zijn, is het beter om niet te veel details toe te voegen. Hoe eenvoudiger het logo is, hoe gemakkelijker het ook van dichtbij en van een afstand herkenbaar is.

Ten derde is het niet nodig om een goed logo ooit te wijzigen. Alleen af en toe moeten details worden aangepast aan de huidige trends. Google heeft de afgelopen jaren ook af en toe een update gedaan aan het logo. Denk hierbij aan jaarlijkse feestdagen zoals Kerstmis, waarbij sneeuw, een kerstboom en een kerstmuts aan en op de letters worden toegevoegd. Hoe dan ook is het belangrijk om de basis van het logo niet te veranderen.

Pepsi heeft in het verleden verschillende keren het logo aanzienlijk gewijzigd, terwijl het logo van Coca Cola gedurende al die jaren alleen van kleur is veranderd. Het is echter niet duidelijk of dit de reden is waarom Coca Cola net iets groter is.

Ten slotte is het handig om een extra dimensie toe te voegen. Dit heeft gedeeltelijk betrekking op de eerste eigenschap. Zorg er daarbij voor dat je de vorm, het lettertype en het kleurgebruik op zo’n manier combineert dat het altijd in de gedachten van mensen blijft hangen, zelfs als je slechts enkele details verandert. Een handige tip hiervoor is bijvoorbeeld om een element uit je dienst of product dat je aanbiedt in het logo te plaatsen.