Goede kenmerken voor een logo in je huisstijl
Waarschijnlijk heb je al eerder gehoord of gezien dat het logo het eerste is wat je van een bedrijf ziet. Het fungeert als een symbool waaraan we een bedrijf herkennen. Het zorgt ervoor dat je meteen weet welke onderneming ermee geassocieerd is en welke bijbehorende producten en diensten je kunt verwachten wanneer je het ziet. De vormen, kleuren en het lettertype blijven in ons geheugen hangen vanwege de psychologische impact op onze hersenen. Dit gebeurt echter alleen als je logo zo goed is dat het zich onderscheidt van de rest. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je als ondernemer een symbool maakt dat mensen niet direct negeren wanneer ze het voor de eerste keer zien. Om ervoor te zorgen dat je het beste logo ontwerpt, geven we je vier eigenschappen om dit te bereiken.
Ontwerp een logo voor je doelgroep
Om te beginnen is het essentieel dat je logo is aangepast aan je doelgroep. Als ondernemer moet je jezelf afvragen wat je wilt uitstralen en ervoor zorgen dat je dat duidelijk voor ogen hebt. Bedrijven die zich richten op een zakelijke doelgroep kiezen vaak voor een strak logo, omdat ze betrouwbaar en serieus willen overkomen. Een bedrijf dat zich richt op consumenten kiest daarentegen eerder voor een iets informelere benadering. Ze gebruiken vaak een apart lettertype in een specifieke kleur en vorm. Dit wordt vaak zo gecombineerd dat het lang in je geheugen blijft hangen. Denk bijvoorbeeld aan Google, YouTube en Facebook.
Ten tweede is het belangrijk dat het logo eenvoudig en tegelijkertijd uniek is. Dit zorgt ervoor dat mensen het gemakkelijk kunnen onthouden. Je moet er echter wel rekening mee houden dat het logo op zowel grote als kleine schaal moet kunnen worden weergegeven, bijvoorbeeld op sociale media en in brieven. Om te voorkomen dat het logo zwak wordt, is het beter om onnodige details weg te laten. Als het logo eenvoudig wordt gehouden, zal het gemakkelijk herkenbaar zijn, zowel van dichtbij als van een afstand.
Ten derde kan een goed logo altijd hetzelfde blijven. Alleen enkele details moeten soms aangepast worden aan de huidige trends. Google heeft bijvoorbeeld de afgelopen jaren af en toe een update gedaan aan het logo. Tijdens jaarlijkse festiviteiten zoals Pasen worden er bijvoorbeeld een paashaas en eieren aan het logo toegevoegd. Het is in ieder geval belangrijk om het logo niet te veel te veranderen en bij de basis te blijven. Dit kan de herkenbaarheid van het bedrijf en daardoor ook de klanten benadelen. Een goed voorbeeld hiervan is Pepsi, dat het logo meerdere keren ingrijpend heeft veranderd, terwijl het logo van Coca Cola alleen in kleur is veranderd gedurende al die jaren. Het is echter niet duidelijk of dit de reden is dat Coca Cola net iets groter is.
Een logo een extra dimensie of aanraking geven = onderscheidend zijn
Ten slotte is het handig om een extra dimensie toe te voegen. Dit heeft deels te maken met de eerste eigenschap. Zorg ervoor dat je de vorm, het lettertype en het kleurgebruik op een manier combineert dat het niet gemakkelijk uit het geheugen van mensen zal verdwijnen, zelfs wanneer je enkele details verandert. Een goede tip hiervoor is om bijvoorbeeld een element uit je dienst of product in het logo te integreren.