Het perfecte design van een huisstijl
Het ontwerp is, samen met de communicatie en het gedrag, een essentieel aspect van de huisstijl van jouw onderneming.
Design is het eerste beeld dat potentiële nieuwe klanten van jouw bedrijf zien. Het is belangrijk om te onthouden dat het nog potentiële klanten zijn, niets is zeker, maar met het juiste design kun je die onzekerheid verminderen. Een goed design kan ervoor zorgen dat het woord “potentiële” uiteindelijk weggelaten kan worden, omdat een goed logo met de juiste kleuren en vormen een psychologisch effect heeft op het brein van mensen. We worden nu eenmaal sneller aangetrokken tot iets wat er van buitenaf al interessant uitziet, zelfs als we nog maar weinig weten over de inhoud ervan. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het speelt toch een belangrijke rol in de zakenwereld. Een mooie verpakking trekt mensen sneller aan om een product te kopen. In plaats van er snel naar te kijken en verder te gaan, zullen er meer mensen zijn die even stilstaan bij het product dat ze in de winkel zien liggen. Op dezelfde manier werkt het met bedrijven en hun huisstijl. Dit maakt deel uit van het psychologische aspect van marketing.
Het logo is de meest essentiële en initiële component van jouw ontwerp. Het toont namelijk de eerste visuele indrukken. Zorg er dus voor dat je de juiste kleuren, vormen en lettertype gebruikt, die bovendien in lijn zijn met jouw ondernemingsplannen. Bovendien is het van belang om mensen aan te spreken en ervoor te zorgen dat jouw logo niet vergeten wordt.
Het logo wordt beschouwd als een belangrijk element dat door veel organisaties waardevol wordt bevonden. Het is essentieel dat de identiteit nu en in de toekomst ondubbelzinnig wordt overgebracht. Daarom worden veranderingen in het logo over het algemeen met grote voorzichtigheid aangebracht. Er zijn een aantal vereisten waaraan een logo moet voldoen, namelijk herkenbaarheid, dus maak het niet te ingewikkeld. Verder is het relevant om je te onderscheiden van andere organisaties. Bovendien moet het logo goed toepasbaar zijn. Tot slot moet het uiteraard aantrekkelijk zijn voor mensen en reproduceerbaar zijn, zodat het ook herkenbaar is op kleine formaten, zoals bedrijfskleding of formulieren. Om je ontwerp te realiseren, kun je het beste naar een grafisch ontwerpbureau gaan. Deze bureaus hebben ontwerpers in dienst die jouw bedrijfsdoelen kunnen vertalen naar een logo dat aan de bovengenoemde eisen voldoet. Er is echter wel een probleem: de beoordeling is altijd lastig. Je kunt namelijk nooit zeker weten of een bepaalde combinatie van kleur, vorm en lettertype mensen zal aantrekken. Om dit probleem aan te pakken, kun je verschillende ontwerpen uitproberen en vergelijken om te bepalen welke het beste is. Daarnaast kun je altijd het advies opvolgen van het ontwerpbureau, aangezien zij de meeste kennis en ervaring hebben op dit gebied van bedrijven. Het is ook mogelijk om een groep mensen te vragen naar hun mening.