Inspiratie over de juiste huisstijl voor jouw startup

Delen:

Het vinden van inspiratie voor de perfecte huisstijl voor jouw startup.

Stel je voor dat je een beginnende ondernemer bent. Nu je eindelijk je eigen bedrijf hebt, rijzen er allerlei vragen over de beste aanpak om succes te behalen. Uiteraard wil je zoveel mogelijk winst maken, en dat hangt niet alleen af van het juist bepalen van de prijs in relatie tot de juiste hoeveelheid goederen die je kunt produceren en verkopen. Daarvoor heb je klanten nodig. En die werf je niet zomaar. Om klanten aan te trekken, moet je ervoor zorgen dat mensen van jouw organisatie hebben gehoord of ervan hebben gezien. Nu zul je wellicht denken dat adverteren de oplossing is, maar niet iedereen zit altijd voor een scherm en velen letten nooit aandachtig op reclames.

Om snel en effectief de aandacht van mensen te kunnen trekken, heb je een huisstijl nodig. Dit betekent de manier waarop je jezelf als ondernemer presenteert samen met je organisatie, door middel van visuele elementen die de bedrijfsidentiteit kort weergeven. Hierbij gaat het voornamelijk om het design, zoals een logo, bedrijfskleding, visitekaartjes, enzovoort. Dit symbolische gedeelte van je bedrijf laat zien waar je onderneming voor staat. Elke persoon die van jouw bedrijf heeft gehoord of iets heeft gezien, kan een potentiële klant zijn. Om ervoor te zorgen dat deze persoon daadwerkelijk klant wordt, moet je je logo zo ontwerpen dat het mensen aanspreekt en onvergetelijk is. De eerste ontmoeting met jouw bedrijf moet speciaal zijn. Dit kun je bereiken door gebruik te maken van de juiste combinatie van kleuren, vormen en lettertypes. Maar wat is precies de juiste combinatie en wat maakt een huisstijl de juiste? Om je hierbij te helpen, geven we je een aantal tips als inspiratie.

Voordat je begint met ontwerpen via een grafisch ontwerpbureau, is het belangrijk om na te gaan welke uitstraling je wilt hebben met betrekking tot de activiteiten van jouw bedrijf, wie jullie zijn en wat je betekent voor potentiële klanten. Deze uitstraling moet ook tot uiting komen in je logo, omdat hiermee het bedrijf wordt geïdentificeerd. Daarnaast moet het logo functioneel zijn en aansluiten bij wat je doelgroep zoekt. Het moet ook een boodschap overbrengen en herkenbaar zijn. Wees vooral creatief en origineel!

Een ander lettertype is van belang voor je logo en huisstijl. Alledaagse lettertypes zoals Times New Roman en Comic Sans worden vaak als weinig creatief en professioneel beschouwd. Denk bij het kiezen van een lettertype ook aan de uitstraling die je wilt hebben: als je een zakelijk bedrijf bent, is het raadzaam om te kiezen voor een zakelijk en strak lettertype. Maar als je een ontwerpbureau bent, past datzelfde lettertype niet bij je huisstijl en is het verstandig om een creatief lettertype te gebruiken.

Tot slot is kleur een belangrijke factor. Kleuren kunnen onbewust een bepaalde uitstraling aan je bedrijf geven. Als je een milieuorganisatie start, zal je logo natuurlijk niet te veel zwart bevatten. In plaats daarvan zal er veel groen zijn, omdat dat de kleur van natuur en gezondheid is. Aan de andere kant hebben banken en verzekeringsmaatschappijen veel blauw in hun logo, omdat het de kleur is van betrouwbaarheid en veiligheid.

Let dus op de vorm, het lettertype en de juiste kleur bij het ontwerpen van je logo en creëer hiermee de passende huisstijl voor jouw onderneming!