Wat is een huisstijl?

Delen:

Huisstijl design

Het ontwerp is een belangrijk onderdeel van de huisstijl van een bedrijf, net zoals de communicatie en het gedrag.

Ontwerp is het eerste wat potentiële klanten van jouw bedrijf zien. Hou hier rekening mee: het zijn potentiële klanten. Met een goed ontwerp kan je ervoor zorgen dat het woord “potentiële” uiteindelijk weggelaten kan worden, omdat een goed logo met de juiste kleuren en vormen een psychologisch effect heeft op het menselijk brein. We voelen ons namelijk sneller aangetrokken tot iets dat er aan de buitenkant al interessant uitziet, zelfs als we nog weinig informatie hebben over de binnenkant. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het werkt ook zo in winkels. Mensen worden eerder aangetrokken tot het kopen van een product wanneer het een mooie verpakking heeft. Het grootste verschil met een saaiere verpakking is dat mensen met een leuke verpakking in ieder geval een kijkje zullen nemen, in plaats van er simpelweg voorbij te lopen of er slechts vluchtig naar te kijken. Op deze manier werkt het dus ook voor bedrijven en hun huisstijl. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat dit tot het psychologische deel van marketing behoort.

Dus, jouw ontwerp wordt gevormd door de visuele aspecten. Het is belangrijk om te starten met het creëren van een logo. Daarbij moet je ervoor zorgen dat je de juiste kleuren, vormen en lettertypes gebruikt. Deze visuele elementen moeten direct een positieve indruk geven. Het is cruciaal dat het de aandacht van mensen trekt en voorkomen dat jouw bedrijf onopgemerkt blijft.

Het logo wordt beschouwd als een waardevol bezit dat veel waarde heeft voor bedrijven en organisaties. Het is van het grootste belang dat de identiteit nu en in de toekomst duidelijk wordt gecommuniceerd. Daarom worden veranderingen in het logo over het algemeen met grote zorgvuldigheid doorgevoerd. Er zijn enkele eisen waaraan een logo moet voldoen: het moet herkenbaar zijn, dus houd het eenvoudig. Ook originaliteit is belangrijk: maak jezelf onderscheidend van andere organisaties. Bovendien moet het niet aan trends onderhevig zijn en goed toepasbaar zijn. Als laatste moet het natuurlijk aantrekkelijk zijn voor mensen en reproduceerbaar zijn: het moet ook herkenbaar zijn op kleine schaal, zoals op bedrijfskleding of formulieren.

Je kunt ervoor kiezen om naar een ontwerpbureau te gaan om je design werkelijkheid te laten worden. Deze bureaus hebben grafische ontwerpers in dienst die in staat zijn om jouw kennis van je bedrijf om te zetten naar een logo dat aan de bovenstaande eisen voldoet. Het probleem is echter dat het beoordelen hiervan altijd lastig is. Hoe weet je namelijk of iets aantrekkelijk is voor mensen, of dat je doelgroep het origineel vindt en of het effectief is? Dit probleem kan worden opgelost door verschillende ontwerpen te testen en vervolgens te kijken welke het meest in de smaak valt bij het publiek. Houd de logo’s lang genoeg naast elkaar en doe desnoods onderzoek door mensen te vragen welk ontwerp zij mooier vinden. We raden je echter aan om het advies van de grafisch ontwerper te blijven volgen, omdat hij degene is met de kennis en ervaring op dit gebied.