De beste webdesign tips voor je website
Heb je een webshop of website nodig, maar heb je geen ideeën, dan ben je op de juiste plaats beland. Hier bespreken we enkele zaken die je kunnen helpen. Tegenwoordig is een website onmisbaar in de wereld. We willen allemaal online zijn en vooral voor ondernemers is het een geweldige manier om bezoekers naar je producten te krijgen. Webdesign is een algemene term die eigenlijk het ontwerp van een complete website omvat, inclusief alle moderne tools om je bedrijf te ondersteunen. Kies je ervoor om zelf aan de slag te gaan of zoek je liever een freelance websitebouwer? Dan kun je via Google op zoek gaan. Vaak is er iemand in de buurt waar je mee kunt praten. Zo zal alles snel duidelijk worden en krijg je ook een idee van de tarieven voor een website.
Prijs van een website
De prijs van een website wordt bepaald door verschillende factoren. De prijzen hangen af van de eisen die jij stelt. Wil je een logo of een complete huisstijl? Zijn er specifieke functionaliteiten die de website moet hebben, zoals het online plannen van afspraken of een offerteformulier? Heb je ook een domeinnaam en webhosting nodig om je website online te krijgen? Dit zijn slechts enkele zaken die we noemen, maar je zult nu waarschijnlijk al vragen hebben. Gebruik Google of Bing en zoek naar ‘Gezocht: freelance website ontwikkelaar’. Je zult al snel iemand vinden om je webdesign uit te besteden. De prijs voor het bouwen van een website kan niet van tevoren worden gezegd en je zult hier zelf ook over moeten nadenken.
Webdesigner vinden
Werk je het liefst samen met iemand uit de buurt of vind je het ook prima om gewoon online te werken? Door het internet kan je in contact komen met mensen aan de andere kant van de wereld. Maar of het gemakkelijk is om een website te laten maken via internet is niet zo duidelijk. Het hangt af van wat je wensen zijn. Als je iemand nodig hebt die een goedkope webshop kan maken, kan je ook weer online zoeken. De mogelijkheden zijn erg groot, dus je kan je zoektocht beginnen.
Het is vaak leuk voor beginnende ondernemingen om een goedkope webshop te creëren, maar op de lange termijn zul je uitbreidingen nodig hebben. Op dat moment is de expertise van een professional vereist en zul je opnieuw iemand moeten vinden. Zorg ervoor dat je iemand vindt waarmee je een relatie kunt opbouwen die gericht is op de toekomst. In geval van problemen of uitbreidingen kun je altijd terugkeren naar hetzelfde adres. Dit maakt het jou gemakkelijker. Ook al kost het misschien iets meer, je bespaart tijd en geld door niet telkens op zoek te hoeven naar iemand nieuws.
Typ ‘Webdesign’ in een zoekmachine en je krijgt een lange lijst met freelance webdesigners die je kunnen helpen. Hoe maak je hier onderscheid tussen? Je kunt een lijst maken op basis van referenties. Welke klanten hebben ze al geholpen? Neem eventueel contact op met die klanten om hun ervaringen te horen. Of maak een selectie op basis van prijs. Als ze prijzen op hun website vermelden is dat handig. Als ze dat niet doen, neem dan contact op voor een offerte. Zo krijg je snel een idee van de kosten en kun je verder selecteren. Zoek ook op locatie, iemand in de buurt of iemand die moeilijk te bereiken is voor een persoonlijk gesprek. Alles hangt dus af van jouw wensen.
Sommige webdesigners hanteren prijzen voor webdesign, zodat ze geen tijd hoeven te investeren in offertes. Sommige klanten vinden het erg vervelend om een offerte te krijgen. Je moet wachten voordat je deze ontvangt. Soms moet het sneller kunnen en ook in de webdesign wereld is het mogelijk om met vaste prijzen te werken. Iemand met enige ervaring kan perfect inschatten hoeveel tijd hij ergens voor nodig heeft. En als je langer werkt dan gepland, neem je als ondernemer dat risico voor lief. Volgende keer zoek je een manier om minder tijd te besteden aan een opdracht, maar toch een goede kwaliteit te leveren. Het vinden van een webdesigner is ook al een verhaal op zichzelf. Als je eenmaal een goed adres hebt gevonden, heb je een relatie voor de rest van je leven. Het zal alleen maar voordelen opleveren.
Neem contact op en vermeld zeker ‘prijs voor het bouwen van een website’. Op deze manier is de webdesigner op de hoogte van de reden waarom je een e-mail stuurt en kan hij direct aan de slag. Als je beschrijving niet duidelijk is, kan hij/zij contact opnemen en verdere vragen stellen. Het is op basis van jouw eisen dat de offerte of prijs kan worden opgesteld. Doe deze stap bij verschillende freelance webdesigners, zodat je snel een idee krijgt van wat de kosten voor een website zijn.
WordPress
Het is ook belangrijk welk systeem gebruikt zal worden om de website te creëren. Er zijn vele CMS systemen beschikbaar, zoals Joomla, WordPress, Magento, Opencart en vele anderen. Met deze genoemde systemen kun je zowel websites als webshops bouwen. Maar de meest interessante is toch WordPress, een zeer handig systeem dat ook kan worden uitgebreid. Als je bijvoorbeeld video’s zoekt over webdesign tips, kun je altijd die term invullen in de zoekbalk van YouTube.
Er zijn veel plugins beschikbaar om je website mee aan te vullen. Enkele veelgebruikte zijn plugins voor het bijhouden van bezoekersstatistieken, het verbeteren van SEO en het comprimeren van afbeeldingen. Naast plugins zijn er ook tal van mogelijkheden wat betreft de lay-out. Hier werken ze met ’thema’s’ die je kunt installeren. Sommige zijn gratis, andere zijn betaald. Het hangt af van je persoonlijke voorkeur. Met een WordPress-website kun je alle kanten op. Heb je een kleine minimalistische website nodig, met veel witruimte en enkele opvallende elementen? Dat is perfect mogelijk. Of wil je liever een overdadige website gevuld met afbeeldingen, banners, blogs, artikelen en dergelijke? Dat kan ook. De kosten voor het maken ervan zullen variëren, maar het resultaat is wat telt.
Een moderne website?
Hier zijn enkele suggesties die je kunt lezen om een moderne website te maken. Het lijkt misschien eenvoudig, maar als je niet bekend bent met de terminologie, kan het moeilijk zijn om dit met een ontwerper te bespreken.
- Een belangrijke tip is om een responsive lay-out te kiezen of te laten maken. Investeer in een thema dat responsive is, wat betekent dat de lay-out zich automatisch aanpast aan het formaat van het scherm. Het is tegenwoordig essentieel, aangezien mensen jouw website bekijken via desktop, laptop, tablet en smartphone.
- Houd het simpel en beknopt op je website. Vermijd overmatige informatie en onnodige elementen. Kies voor een gestructureerd ontwerp dat duidelijk is voor de bezoekers. Het menu en de kleurindeling spelen hierbij een belangrijke rol.
- Een helder logo. Een bezoeker richt vaak zijn aandacht op jouw logo. Als het een goed logo is, zal hij het snel onthouden. Wanneer jouw logo niet duidelijk is, loop je mogelijk een klant mis.
- Het wordt vaak over het hoofd gezien, maar snelle webhosting zorgt er ook voor dat bezoekers op je website blijven. In dat geval is de laadtijd snel en kan de bezoeker snel zijn informatie vinden.
- Kies een heldere domeinnaam. Voor bezoekers is een domeinnaam die duidelijk aangeeft welke activiteiten je uitvoert het meest handig. Op die manier weten ze meteen dat ze op de juiste plek zijn en zou je zelfs een nieuwe klant kunnen krijgen. Het gebruik van afkortingen in woorden kan verwarrend zijn. En een familienaam in de domeinnaam zegt een klant helemaal niks. Domeinnamen kunnen worden gekocht via je webhoster en zijn niet erg duur.
- SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is essentieel als je wilt dat je website gevonden wordt in zoekmachines zoals Google of Bing. Het is belangrijk om je website te optimaliseren voor relevante zoekwoorden, zodat bezoekers je website kunnen vinden via deze zoekmachines. Om echter voor te blijven op de concurrentie en een goede positie te behouden, is het cruciaal om voortdurend te investeren in SEO. Dit betekent bijvoorbeeld gebruikmaken van een plug-in die alles goed kan instellen, het schrijven van goede teksten met de juiste zoekwoordcombinaties en het hebben van een degelijk website-systeem. Daarom is WordPress een ideale keuze.
Waarom moet je voor WordPress kiezen?
WordPress is wereldwijd het meest gebruikte systeem als het gaat om webdesign. En de reden daarvoor is simpel. Het is zo flexibel dat zowel hobbydesigners als professionele webdesigners er dagelijks mee werken. Er is ook een grote gemeenschap waar je veel informatie kunt vinden als je ergens vastloopt. Mocht je jaren geleden een website hebben laten maken en nu iemand nodig hebben om updates uit te voeren, dan kun je zoeken naar de talloze webdesigners die er zijn, zowel in binnen- als buitenland. Je hebt een enorme keuze.
Het internet bestaat eigenlijk nog niet zo lang, het kwam echt op in de jaren 90. Maar het heeft in die korte tijd al veel vooruitgang geboekt. Vooral op het gebied van ontwikkelingen is dit opmerkelijk. De eerste websites zagen er erg saai en totaal onprofessioneel uit, maar ze deden hun werk. In de loop der jaren begon de stijl en de mogelijkheden te veranderen. Niet te vergeten dat je een computer nodig had die alle informatie goed kon weergeven. Nu kijk je op je smartphone, maar vroeger moest je een grote investering doen om een computer in huis te halen. Als je nu een website op een oude computer zou openen, zou de laadtijd enorm zijn, als het al zou lukken. Ook met het WordPress systeem is er veel veranderd. In het begin waren er vaak verbeteringen nodig, maar zoals het nu is, heb je met dit CMS een betrouwbare partner bij het maken van een website. En nu zijn er ook regelmatig updates. Deze kunnen indien gewenst automatisch geïnstalleerd worden. Tegenwoordig gaan updates voornamelijk over beveiliging. Met de vele hackers in de wereld willen mensen toegang tot je website krijgen, zelfs als ze niets met jouw website te maken hebben. Je moet jezelf dus goed beveiligen, zodat er geen hackaanval kan plaatsvinden. Webhostingbedrijven spelen hierop in en bieden de nieuwste technologieën om dit allemaal te blokkeren. Maar mocht er toch iets misgaan, dan heb je iemand nodig met kennis van zaken. Er bestaan ook beveiligingsplugins die je kunt installeren. Deze helpen echt, dus het is verstandig om er één te zoeken voor je eigen website.
Als je bedreven bent in het gebruik van WordPress, zul je ook voor dit systeem kiezen vanwege het gemak. Het beheersysteem is zo goed ontworpen dat je er snel mee vertrouwd zult raken. Je kunt pagina’s en blogposts in enkele seconden maken. Het is eenvoudig, maar toch effectief. Dit is precies waar het bij een website om draait: het moet er eenvoudig uitzien, maar toch de moeilijkste taken mogelijk maken. Zodra je het onder de knie hebt, kun je je eigen website beheren. En als je de kennis of tijd niet hebt, kun je dit uitbesteden. Er zijn genoeg freelancers in de buurt die dit tegen een redelijke prijs voor je kunnen regelen.
Een andere reden waarom je voor WordPress moet kiezen, is omdat het speciaal is ontworpen voor zoekmachines zoals Google. Wat bedoelen we hiermee? Naast het optimaliseren van de tekst op je website is de code van de website ook belangrijk voor Google. Hoe beter de code is opgebouwd, hoe beter je resultaten zullen zijn in Google. Termen zoals Javascript en CSS spelen hier een belangrijke rol, dus bespreek dit eventueel met je webdesigner, want als je een op maat gemaakte website wilt, zul je hier ook mee te maken krijgen. CSS bepaalt hoe de website eruitziet, inclusief de kleuren van de tekst, de grootte van de afbeeldingen, de gebruikte kleuren, enzovoorts. Maar voor een goede vindbaarheid op Google heb je ook een betrouwbaar systeem nodig. Gebruik daarom WordPress, aangezien bijna 70% van alle websites met dit systeem werkt, kun je niet fout gaan.
De basis van WordPress is gratis. Je kunt het zelf installeren via FTP of installatron op je webhosting. Als je ervoor kiest een thema te installeren, kun je ook kiezen tussen een gratis of betaalde versie. Als je enkele plugins nodig hebt om de functies van je website te verbeteren, zijn er ook veel gratis opties beschikbaar. Maar er zijn ook betaalde mogelijkheden. Het voordeel van hier geld aan uitgeven is dat je kunt rekenen op ondersteuning. Als je vragen hebt, neem je contact op met een professional en zij zullen je helpen. Gratis is goed als het gaat om een hobbywebsite. Maar als het serieuzer is, zoals voor ondernemers, is het het beste om er wat geld aan te besteden. Je koopt niet alleen een nieuwe website, maar maakt ook gebruik van iemands kennis en dat is vaak onschatbaar.
Heb je op basis van dit artikel een beslissing kunnen nemen over het juiste systeem? Weet je nu ook waar je een webdesigner kunt vinden en hoe je website eruit moet zien? Heb je al bedacht welke plugins je nodig hebt en hoe je klanten naar je website kunt lokken? Heb je een zoekwoordenonderzoek nodig om de juiste bezoekers op je website te krijgen? Is je huidige lay-out wel responsive en hoe kun je dat controleren? Moet je WordPress kiezen om hoog te scoren in Google? Als je nog steeds met deze vragen zit, is het het beste om een professional te zoeken. Iemand die je kan helpen om je online doelen te bereiken. En dit stap voor stap op te bouwen. Zodat je bedrijf kan groeien en je klantenbereik steeds groter wordt. Conversie en omzet gaan hand in hand en alleen met een goede webdesigner kun je dat doel bereiken.
Voel je vrij om contact met ons op te nemen als je nog vragen hebt. We staan graag voor je klaar en bespreken al jouw ideeën.
Voeg meer zoektermen toe en gebruik synoniemen om de lengte ervan te vergroten.
Gebruik copywritingtechnieken
Het is handig om copywritingtechnieken toe te passen nadat je klaar bent met het schrijven van je tekst. Een copywriter wordt ook wel beschreven als iemand die verkoopgericht schrijft achter een toetsenbord.
Het is erg belangrijk om overtuigende argumenten te gebruiken die mensen direct zullen motiveren om een bepaalde actie te ondernemen. Op het internet lezen mensen namelijk niet erg goed. Het is al een prestatie als ze 25 procent van de tekst daadwerkelijk opnemen. Hou ze daarom op je pagina door voordelen te benadrukken in plaats van specificaties. Laat gebruikers bijvoorbeeld zelf de voordelen van een product of dienst benoemen middels video’s. Bovendien is het relevant om het probleem waar klanten mee te maken kunnen krijgen zo goed mogelijk te omschrijven en te laten zien hoe jouw product of dienst dit oplost. Geef eventueel garanties als dat nodig is en zorg ervoor dat je je onderscheidt van je concurrenten. Het verwerken van dergelijke punten werkt vooral goed bij commerciële teksten. Mensen maken keuzes op basis van hun emotie. Maak hier dus gebruik van en overtuig ze waarom jij zoveel beter bent dan je concurrenten. Wat heb jij dat de rest niet heeft? Benadruk dit in je tekst en uiteraard ook in de vormgeving ervan. Op deze manier vergroot je de kans dat je bezoekers de gewenste actie ondernemen.





